El RACC ha presentat l’”Estudi de l’ús de la moto a Barcelona”, un informe que analitza en profunditat els hàbits i comportaments de les persones que es desplacen en motocicleta i ciclomotor per la ciutat, i també avalua el seu perfil i la seva percepció de l’entorn.

El RACC, com a Club amb àmplia experiència en l’elaboració d’estudis sobre mobilitat, ha centrat el seu darrer informe en l’ús de la motocicleta a Barcelona. La capital catalana és la ciutat europea amb més densitat de motos per habitant, i més de la meitat dels morts en accidents de trànsit a la ciutat són motoristes. En aquest context d’alta accidentalitat, el RACC ha realitzat aquest estudi amb l’objectiu que serveixi com a marc de referència per les administracions de cara a millorar l’encaix de la moto en la mobilitat futura de Barcelona.

En el marc de l’estudi, s’ha observat el comportament de més de 13.000 usuaris de moto en punts amb condicions propícies per a generar conductes inapropiades, i també s’han realitzat 600 enquestes a usuaris de motocicleta i ciclomotor en 12 localitzacions diferents.
Els resultats més destacats són els següents:

  • El 53% dels motoristes creuen que els girs en encreuaments amb carrils bici de doble sentit són insegurs. També pensen que ho són per les bicicletes i VMP.
  • La meitat dels motoristes també consideren perillosos els coixins berlinesos per reduir la velocitat, la pintura lliscant a l’asfalt i les pilones per separar el carril bus.
  • Els llocs que consideren més perillosos per circular són la rotonda de la plaça d’Espanya, seguida de les Rondes i del carrer d’Aragó.
  • Els comportaments de risc observats més habituals entre els motoristes són no cedir el pas a vianants, circular entre carrils o fent zig-zag, i fer servir el carril bus.
  • Treure carrils de circulació pel vehicle privat és la mesura de l’Ajuntament pitjor valorada entre els motoristes: un 59% hi està en contra.
  • La majoria de motoristes (el 74%) fan desplaçaments interns amb origen i destí a la mateixa ciutat, mentre que 1 de cada 4 prové de municipis de l’àrea metropolitana.

L’estudi recull també una sèrie de recomanacions dirigides a les administracions, sota l’estratègia general d’aprofitar els avantatges que ofereix la moto i minimitzar els seus inconvenients. Aquestes recomanacions es divideixen en tres blocs: la seguretat viària, la convivència de la moto a l’espai públic i l’oportunitat del motosharing.