El RACC analitza l’impacte en la mobilitat del projecte de Superilla Barcelona a l’Eixample
El RACC ha presentat l’estudi “Impacte en la mobilitat del projecte de Superilla Barcelona a l’Eixample”, que analitza els efectes que tindrà la implementació d’aquest nou model de distribució de l’espai urbà sobre el trànsit i la congestió; així com el perfil i la tipologia dels desplaçaments dels conductors que circulen en cotxe per aquest districte. En el marc de l’estudi el RACC ha fet més de 46.500 observacions de vehicles i ha enquestat 800 conductors de turismes que tenien l’Eixample com a destinació.
El projecte Superilla Barcelona és un dels eixos del nou model de ciutat que impulsa l’Ajuntament, inclòs a l’actual Pla de Mobilitat (PMU). El seu objectiu és dur a terme una profunda transformació els carrers de la trama Cerdà per reduir l’espai que ocupen els vehicles privats i sumar més àrees verdes.
Resultats destacats de l’estudi:
- El 70% dels conductors que accedeix a l’Eixample no veu el transport públic com una opció adequada per a la seva mobilitat.
- El 80% dels vehicles que arriben a l’Eixample procedeixen de fora de Barcelona.
- Durant el matí, el 83% dels conductors de vehicles privats diuen que es dirigeixen a l’Eixample per motius de feina o estudis; mentre que a la tarda el 71% ho fa per lleure, compres o altres gestions personals.
- Més del 60% dels usuaris enquestats asseguren que arriben a l’Eixample en vehicle privat habitualment.
- 7 de cada 10 usuaris enquestats admeten que estarien disposats a deixar el cotxe a casa si el transport públic millorés el servei, si augmentés la congestió o si la xarxa ciclista fos més segura. D’entre ells, un 43% afirma que es decantaria pel transport públic si hi hagués més freqüència, major cobertura o les tarifes fossin més baixes.
- S’ha observat que només la meitat dels vehicles que circulen per l’Eixample són cotxes privats; la resta són motos i vehicles d’ús comercial.
- En el marc de l’estudi, s’ha calculat que quan es desplegui la primera fase dels eixos verds el 2023, les cues de vehicles al districte arribaran gairebé als 20 km de longitud (un 26% més que actualment). Quan s’acabi d’implementar el projecte a l’Eixample l’any 2030, les cues de vehicles al districte empitjoraran un 55%.