20è aniversari de l’estudi EuroRAP a Catalunya
El RACC ha presentat la 20a edició de l’estudi d’avaluació de carreteres EuroRAP, que analitza l’accidentalitat a la xarxa viària catalana.
EuroRAP és un consorci europeu que analitza el risc d’accidentalitat de les carreteres amb l’objectiu de millorar la seguretat viària. La seva metodologia compara el nombre d’accidents greus i mortals que hi ha hagut els últims 3 anys en un tram de carretera amb el volum de vehicles que hi circulen. A Catalunya, l’estudi compta amb la col·laboració del Servei Català de Trànsit, del Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat de Catalunya i de la Diputació de Barcelona.
En la darrera edició d’EuroRAP s’han analitzat 6.373 km de carreteres (interurbanes i travesseres), que representen el 93% de la mobilitat per carretera de Catalunya. Aquestes són les principals conclusions de l’estudi:
- Els motoristes, implicats en el 44% dels accidents greus i mortals, tot i representar menys del 3% de la mobilitat total en carretera. El 2020 el total d’accidents amb motos o ciclomotors implicats arriba a 1.354 (el 2005, quan es comencen a comptabilitzar, van ser 873). D’aquests més de 1.300 accidents, 195 són amb morts i ferits greus (el 2005 en van ser 451). És a dir, malgrat que l’accidentalitat de les motos ha augmentat de manera substancial, les víctimes mortals o greus han disminuït des del 2005.
- El risc de patir un accident greu o mortal en una carretera convencional és 4 vegades superior que a les autovies o autopistes. Els 10 trams amb més risc d’accident són vies convencionals de calçada única. Per sisè any consecutiu, la C-58 entre Barcelona i Cerdanyola és el tram de carretera amb més accidents greus i mortals per quilòmetre de Catalunya per al conjunt de vehicles, i la carretera BP-1417 (l’Arrabassada) torna a situar-se com el tram amb més risc d’accident de Catalunya.
.
- L’accidentalitat a les carreteres catalanes s’ha reduït un 73% en els darrers 20 anys. Això ha estat principalment resultat de la caiguda dràstica dels accidents amb morts i ferits greus, que han passat de 2.155 a 599 (-72,2%) de mitjana, en bona part per la davallada de la mobilitat arran de la pandèmia el 2020. En el trienni 2018-2020 els accidents greus i mortals han disminuït un 10,6%, mentre que la mobilitat global s’ha reduït en un 6% a conseqüència de la pandèmia.