El RACC i Zurich analitzen l’impacte de la Zona de Baixes Emissions de Barcelona i Madrid
El RACC i Zurich Seguros han presentat l’estudi “Impacte i acceptació de la zona de baixes emissions (ZBE)”, que estudia l’opinió dels ciutadans davant de la implantació d’aquesta mesura de mobilitat a Barcelona i Madrid.
Les zones de baixes emissions són espais delimitats per l’administració pública on s’apliquen restriccions d’accés, circulació i estacionament al vehicle motoritzat, segons una classificació de la seva eficiència energètica. El seu propòsit és reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle i de gasos i partícules contaminants dels vehicles de motor amb combustible fòssil.
Els estudis s’han elaborat a partir d’un miler d’enquestes a ciutadans de Barcelona i Madrid i de les seves àrees metropolitanes. Els documents incorporen propostes de gestió i millora que permeten ajudar els usuaris i les administracions a establir criteris de funcionament de les ZBE.
Els resultats més destacats són els següents:
- Un 55% dels enquestats dona suport a les ZBE a Madrid i un 51% a Barcelona.
- Tant a Madrid com a Barcelona, 8 de cada 10 usuaris afirmen que no estan satisfets amb la gestió de la ZBE.
- Sobre la comprensió del funcionament de la ZBE, 9 de cada 10 ciutadans ho consideren molt difícil d’entendre, en ambdues ciutats.
- La qualitat de l’aire és considerada dolenta i perjudicial per a la salut pel 61% dels enquestats a Madrid i el 68% a Barcelona.
- La majoria de ciutadans de Madrid (65%) i Barcelona (75%) afirma no haver canviat els seus hàbits de mobilitat des de l’entrada en vigor de la zona de baixes emissions.
- La meitat dels ciutadans d’ambdues capitals i àrees metropolitanes no està d’acord amb augmentar la restricció dels vehicles amb etiqueta B (groga).
- El peatge urbà és una mesura rebutjada tant a Madrid (70%), com a Barcelona (68%).
- Valorant la infraestructura de mobilitat sostenible, els ciutadans aproven la xarxa de transport públic i la xarxa ciclista urbana de Barcelona. Però suspenen la xarxa ciclista metropolitana de Barcelona i tant la urbana com la metropolitana a Madrid, així com la xarxa de recàrrega elèctrica d’ambdues ciutats.
L’estudi conclou amb una sèrie de recomanacions a les administracions centrades en unificar criteris a les ZBE i treballar de manera coordinada, dirigir la inversió a la mobilitat massiva i sostenible, més ajudes als usuaris afectats per la mesura i accions de conscienciació. .
Més informació a la página de l’Àrea de Mobilitat del RACC: