Davant de la previsió de l’Ajuntament de Barcelona de posar en servei 4 nous radars de tram i d’instal·lar 46 nous radars fixos de punt (34 radars en 32 emplaçaments del projecte “Ciutat 30” i 12 radars en entorns escolars) a la ciutat, el RACC creu que aquesta és una mesura excessiva, atesa la notable caiguda del nombre de víctimes i ferits greus en accident de trànsit que ha tingut la ciutat durant la darrera dècada.

El RACC creu que:

  • Instal·lar 8 vegades més radars dels que hi havia fins ara (afegint 48 als 6 actualment actius) no es pot justificar com una mesura de seguretat viària, atès que ni el nombre d’accidents ni el de víctimes s’ha incrementat en aquesta mesura els darrers anys a Barcelona (al contrari, la tendència és clarament descendent, al marge de la pandèmia).
  • Només tenen sentit els 12 radars als entorns escolars per tal de millorar la seguretat dels menors en carrers amb nou límit de 30 km/h i els 4 radars de tram previstos a túnels urbans: a la ronda del Mig, al túnel de la Rovira, al túnel de Glòries i a la ronda Litoral, entre Miramar i la Barceloneta.
  • La resta de radars tenen un objectiu més cívic que de seguretat viària, per pacificar el trànsit de la ciutat. I en aquest sentit, el RACC és més partidari d’altres mesures com campanyes, en lloc de les sancions, ja que aquestes són percebudes com a mesures recaptatòries.

Als ciutadans se’ls fa molt complicat entendre la necessitat de passar de 6 a 54 radars de cop, sense una raó justificada. A més, l’Ajuntament ja disposa de radars mòbils que poden realitzar la mateixa funció quan convingui i als punts on sigui realment necessari, evitant el missatge de criminalització dels conductors de vehicle privat que implica un desplegament tan massiu com el proposat (multiplicant per 9 els radars fixos actius a la ciutat).

Per això, el RACC demana a l’Ajuntament que, dels 48 nous radars fixos que ha anunciat, reconsideri la decisió d’instal·lar-ne 32 i que es limiti al desplegament dels 16 que se situaran en entorns escolars i als túnels urbans.

El RACC sempre ha defensat els radars, tot i la seva impopularitat, com un instrument eficient per reduir els accidents de trànsit, en especial a les carreteres, i sempre que estiguin degudament ubicats, amb una senyalització de velocitat correctament situada i en punts on s’ha detectat concentració d’accidents. De la mateixa manera, el Club en tot moment s’ha oposat al fet que els radars s’utilitzin com una mesura recaptatòria.