L’estudi analitza els hàbits i l’opinió de les persones que es desplacen en patinet i altres vehicles de mobilitat personal a la ciutat de Barcelona i als seus accessos.

El RACC, com a Club expert en mobilitat, ha centrat la segona edició de l’estudi en l’anàlisi de l’evolució de l’ús dels vehicles de mobilitat personal (VMP) a Barcelona. En el marc de l’estudi, s’ha observat el comportament de més de 4.500 VMP i ha fet 800 enquestes a usuaris.
Els resultats més destacats són els següents:

  • Un 29% d’usuaris fa servir la vorera, tot i no estar permès, en lloc de compartir espai amb la resta de vehicles a la calçada ciclable. De fet, el 75% dels enquestats reconeixen que en algunes ocasions circulen per la vorera amb el VMP en marxa.
  • Un 16% afirma que té el vehicle trucat per poder anar a més velocitat.
  • El 32% declara no conèixer la normativa de circulació, malgrat que la xifra millora respecte del 2021 (quan se situava en el 51%).
  • El 60% dels usuaris de VMP enquestats pensen que per poder circular, la formació hauria de ser obligatòria per a aquells que no tenen permís de conduir i, per tant, no coneixen la normativa.
  • La majoria dels qui es desplacen en patinet no estan satisfets ni amb la xarxa de carrils bici disponible ni amb el seu disseny, i tampoc no consideren adequada la convivència amb altres usuaris.
  • El 62% afirma que abans de fer servir el VMP ja optaven per altres mitjans sostenibles (transport públic, a peu o en bicicleta).
  • 9 de cada 10 persones que es mouen en patinet valoren negativament que no hi hagi un servei de sharing a Barcelona i a la seva àrea metropolitana.

L’estudi recull també una sèrie de recomanacions dirigides a les administracions, sota l’estratègia general de promoure una mobilitat més segura i sostenible per a tothom. Aquestes són:

  • Garantir una xarxa ciclista de qualitat, per la qual també circulen els patinets.
  • Complementar-la amb una xarxa d’estacionaments segurs i còmodes, i millorar l’educació i la formació.
  • Actuar davant els accidents i els robatoris.
  • Promoure l’ús del patinet compartit a l’àmbit urbà i metropolità.