El RACC presenta els resultats de Green NCAP de 2020, el rànquing europeu que avalua l’impacte ambiental dels vehicles

El consorci europeu Green NCAP té l’objectiu de proporcionar informació independnt...

El consorci europeu Green NCAP té l’objectiu de proporcionar informació independent i rigorosa als usuaris i incentivar els fabricants a desenvolupar vehicles més nets.

El RACC presenta els resultats dels tests de sostenibilitat de Green NCAP del 2020, el programa europeu d’avaluació de vehicles que mesura l’impacte ambiental dels automòbils amb l’objectiu de promoure l’ús de cotxes més nets. Dels 24 vehicles analitzats aquest any, els més ben puntuats han estat el Hyundai KONA i el Renault ZOE, ambdós elèctrics, que han rebut cinc estrelles de cinc possibles gràcies al seu mínim impacte ambiental.

Periòdicament, el RACC, a través de Green NCAP, avalua diferents models d’automòbils per determinar les seves emissions i el seu consum energètic i de combustible. El programa examina el rendiment dels vehicles en condicions de circulació real i els sotmet a proves més estrictes que les exigides legalment als fabricants. A més, ajuda a comprendre les diferències que existeixen entre les diverses estratègies de control d’emissions de les marques i crea un estàndard de referència per als usuaris. La finalitat de Green NCAP és promoure vehicles menys contaminants, més eficients energèticament i que suposin un major estalvi de combustible. Per aconseguir-ho, d’una banda proporciona informació independent i rigorosa als usuaris i, de l’altra, incentiva els fabricants perquè desenvolupin automòbils amb la màxima eficiència i les mínimes emissions contaminants i de gasos d’efecte hivernacle.

Resultats de les proves Green NCAP 2020 

En els tests Green NCAP de 2020 s’han avaluat 24 vehicles de diferents marques. Els models més ben puntuats pel seu baix impacte ambiental han estat el Hyundai Kona i el Renault Zoe, ambdós 100% elèctrics, que han obtingut 5 estrelles de cinc possibles i qualificacions màximes en els tres paràmetres avaluats: emissions sobre la qualitat de l’aire, eficiència energètica i emissions de gasos d’efecte hivernacle. A continuació, es situa el Toyota CH-R, que té motor híbrid de gasolina i ha aconseguit tres estrelles i mitja, seguit del Mercedes C220d, de motor dièsel, amb 3 estrelles.

Conclusions principals

  • Tal com mostren els resultats, els cotxes elèctrics són l’opció més sostenible per als usuaris perquè representen l’elecció més eficient i neta de totes les que hi ha disponibles al mercat.
  • El tipus de combustible no és un factor determinant per a l’obtenció d’estrelles, donat que entre els vehicles amb més estrelles, en trobem tant de dièsel com de gasolina.
  • Els vehicles dièsel examinats (normativa euro 6d) estan generalment millor equipats, amb sistemes de post tractament de les emissions més avançats, i emeten molts menys gasos contaminants que altres vehicles analitzats de gasolina o gas natural comprimit.
  • L’excés de pes redueix l’eficiència energètica de tots els vehicles, independentment del combustible que utilitzin. A més, és un factor que els consumidors acostumen a passar per alt.
  • Els tres vehicles petits analitzats (VW Polo, Renault Clio i Peugeot 208) han estat valorats amb tres estrelles. En l’altre extrem de l’escala, els grans monovolums (VW Transporter, Mercedes-Benz V-Class i Opel Zafira) tan sols obtenen una estrella i mitja, principalment pel seu pes i una aerodinàmica més pobra.
  • En la categoria de vehicles familiars grans, el Mercedes-Benz C220d obté tres estrelles, mentre que el BMW 320d i el VW Passat 2.0 obtenen dues estrelles i mitja cadascun. El Mercedes, en particular, destaca pel seu control de les emissions contaminants de la qualitat de l’aire. Malgrat que no s’apropa a les zero emissions dels vehicles elèctrics, demostra el que es pot aconseguir amb un bon disseny de motor i un bon tractament posterior dels gasos d’escapament.
  • Per a alguns dels vehicles analitzats de gasolina i dièsel és difícil trobar l’equilibri per complir amb els objectius d’eficiència energètica i emissions i cap d’aquests models aconsegueix assolir els mínims que exigeix Green NCAP en els tres camps. En aquest sentit, els resultats del test mostren clarament les estratègies que ha seguit cada fabricant per prioritzar un objectiu o un altre.

El protocol Green NCAP combina diversos tests en laboratori, en conducció en fred o en mode eco, així com avaluacions en condicions de circulació reals per tal de valorar les emissions reals de cada vehicle.

A més d’avaluar l’eficiència energètica i les emissions que afecten a la qualitat de l’aire, des d’aquest any, Green NCAP també analitza les emissions de gasos d’efecte hivernacle. En un futur també tindrà en compte nous indicadors com l’autonomia dels vehicles o l’energia consumida durant el seu procés de fabricació i, a la llarga, també examinarà tot el cicle de vida del producte. Això permetrà que la comparació entre diferents tipus de combustible i fonts d’energia sigui més completa i justa.

Green NCAP evolucionarà per analitzar el cicle de vida complet del vehicle

Green Green NCAP és una iniciativa internacional impulsada per administracions públiques, universitats i automòbil clubs. Entre els seus participants es troben el RACC, com a membre de la Federació Internacional de l’Automòbil (FIA), i fins a una vintena d’organitzacions i laboratoris independents de 8 països d’Europa. Green NCAP està emparat pel Programa Europeu d’Avaluació d’Automòbils Nous (NCAP, per les seves sigles en anglès) que gaudeix d’un elevat prestigi i reconeixement mundial per les seves proves Euro NCAP, que avaluen la seguretat dels vehicles des de fa més de 20 anys.

El programa d’avaluació de vehicles de Green NCAP va néixer el 2019 amb una estratègia a llarg termini que pretén influir en els fabricants perquè redueixin l’impacte mediambiental dels seus vehicles des de la fabricació fins al desballestament. En aquest sentit, els tests que actualment s’estan realitzant només tenen en compte l’energia utilitzada pel vehicle mentre circula, però s’està treballant perquè en un futur pròxim també es tingui en compte l’energia utilitzada des de la producció del vehicle fins al seu ús per part de l’usuari. En última instància, l’objectiu de Green NCAP és analitzar el cicle de vida complet de l’automòbil, incloent-hi l’energia utilitzada per fabricar-lo, l’energia consumida durant la seva vida útil i l’energia requerida per desballestar i reciclar els seus components.

En els primers dos anys de funcionament, Green NCAP ha avaluat un total de 44 vehicles de diferents marques.

Resultat detallat del test de cada vehicle, a www.GreenNCAP.com